معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با بیان اینکه در مقابل آگاهی و علم زانو می‌زنم، گفت: سامانه نظارت هوشمند بر بازار همدان در چند روز آینده رونمایی می‌شود.

سیدمجتبی حسینی ظهر امروز در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی اظهار‌ داشت: علم تنها عاملی است که می‌تواند فضای ملتهب جامعه را نجات دهد به همین علت نیازمند توجه ویژه به فعالیت‌های علمی، تخصصی و مبتنی بر دانش هستیم.

وی افزود: در دولت سیزدهم و در راس آن شخص رئیس جمهور و در استان همدان نیز استاندار توجه ویژه به علم دارند به طوریکه رتبه استان همدان در اقتصاد دانش بنیان از رتبه پانزدهم در شهریور سال گذشته به رتبه نخست کشور تا پایان سال ۱۴۰۱ رسید.

این مقام مسئول تاکید کرد: این ارتقا جایگاهی استان در اقتصاد دانش‌بنیان و فناورانه نشان از عزم و اراده راسخ دولت به علم و فعالیت‌های پژوهشی است.

حسینی تاکید کرد: پژوهش دنیایی از ادبیات گفتمانی است و فناوری نیز یک ضرورت است که در همین خصوص هوشمند سازی اقتصاد، کسب‌و‌کارها و سامانه‌ها در دستور کار استان قرار گرفته است.

وی همچنین با بیان اینکه در روزهای پیش‌رو سامانه نظارتی هوشمند بر بازار همدان رونمایی می‌شود، بیان کرد: با فعالیت این سامانه قیمت‌های مصوب در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و در صورت تخلف و گرانفروشی این قابلیت برای شهروندان ایجاد شده که گزارشات خود را در این سیستم ثبت و سیستم نیز در لحظه به صورت هوشمند به آن رسیدگی کند.

 لزوم حرکت از اقتصاد سنتی به اقتصاد بی‌وزن 

معاون هماهنگی امور‌اقتصادی استاندار همدان همچنین با اشاره به اینکه حرکت از اقتصاد سنتی به اقتصاد بی‌وزن یک الزام است، گفت: اقتصاد بی وزن یعنی ثروتمند بودن لزوما به معنای زمین کشاورزی بزرگتر یا کارخانه بزرگتر داشتن نیست بلکه هرکس ایده و فکر بیشتری دارد ثروتمند‌تر است.

حسینی با اشاره به اینکه مفاهیم در علوم مختلف تغییر کرده و این تغییرات نشات گرفته از پژوهش است، عنوان کرد: امروزه یک اپلیکشن ۳۵۰۰ نفر نیرو دارد اما بزرگترین کارخانه ما در استان همدان ۸۰۰ نفر نیروی کار دارد بنا‌بر‌این باید بپذیریم نیازمند ورود تعاریف جدید علمی به دنیای کسب‌و‌کارها هستیم.

وی افزود: در کمتر از سه دهه گذشته عنوان شد که اگر فردی کار با رایانه را بلد نباشد در آینده بی‌سواد تلقی خواهد شد و امروز شاهد هستیم که این اتفاق رقم خورده است اگرچه در همان زمان عنوان شد چگونه ممکن است تخصص و علم یک پزشک در آینده به بی‌سوادی محکوم شود در حالیکه امروز می‌بینیم حاذق‌ترین پزشکان برای تمدید پروانه نظام پزشکی خود نیازمند دانش فناوری اطلاعات و کار با رایانه هستند.

 خاصیت علم به ابطال‌پذیری آن است 

این  مقام مسئول تاکید کرد: خاصیت علم به ابطال‌پذیری آن است به همین جهت در دنیای امروز نیاز داریم دانش خود را به روز کنیم و این مهم اتفاق نخواهد افتاد مگر زمانی که علم قبلی باطل و علم جدید رشد کند.

حسینی ادامه داد: در جهان امروز معنای بی‌سواد بودن عوض شده و به عبارت دیگر امروزه متقاضی شدن دانش به معنای بی‌سوادی تلفی شده است و ما ناگزیر هستیم به سمت دانش‌های به روز دنیا حرکت کنیم چرا که در غیر اینصورت محکوم به رسیدن ناکجا‌آباد خواهیم شد.

وی عنوان کرد: ما نشان دادیم که به حمدالله هم کشور مستعدی هستیم و هم در حوزه دفاعی و نظامی حرف اول را می‌زنیم، اما این اتفاق چگونه رقم خورده است؟ با تمرکز و انجام مطالعات تحقیقاتی که لازمه رشد در هر بخش است.

وی با اشاره به اینکه بر‌اساس پیش‌بینی گوگل تا سال ۲۰۵۰ هر ۲۴ سال علم دو برابر می‌شود، گفت: به عبارت دیگر امروز درباره هرچیزی صحبت شود فردا منسوخ است برای همین باید به دنبال پژوهش و مفاهیمی باشیم که بتوانیم در دنیای پیش‌رو حرف برای گفتن داشته باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با بیان اینکه پژوهش می‌تواند به ما پاسخ دهد در دنیای آینده کجای جهان و با چه شرایطی قرار خواهیم گرفت، بیان کرد: بر اساس مهارت‌های دهگانه که هرساله توسط مجمع جهانی اقتصاد اعلام می‌شود امسال تخصص و تجربه از رتبه دو به رتبه ششم سقوط کرده و جایگزین آن خلاقیت و نوآوری قرار گرفته که نشان از اهمیت جایگاه علم و فناوری به روز دنیا است.

زندگی در دنیای ووکا (VUCA) نیازمند انجام پژوهش و مطالعات چند جانبه است

حسینی با بیان اینکه ما در حالت حاضر در سخت‌ترین و پیچیده‌ترین دوران بشر یعنی دنیای ووکا (VUCA) قرار‌ داریم، تاکید کرد: زندگی در دنیای ووکا (VUCA) نیازمند انجام پژوهش و مطالعات چند جانبه است و لازمه آن این است که بتوانیم تفکرات خارج از چهارچوب داشته باشیم.

وی افزود: در برنامه ریزی در حوزه مدیریت چهار مولفه متصور شده،تصمیم‌گیری مساله محور، برنامه‌ریزی هدف محور، سیاست محور و مهم ترین آن آینده محور برای همین اگر نگاه عمیق و مستمری بر اتفاقات پیش رو نداشته باشیم قطعا در برنامه‌ریزی شکست خورده و شکست در برنامه‌ریزی هم یعنی در کسب‌وکارهایمان دچار شکست خواهیم شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان همچنین بیان کرد: هر تصمیم و برنامه‌ریزی که صورت می‌گیرد برای از این لحظه به بعد که آینده تلقی می‌شود معنا پیدا می‌کند و ما نیازمند تصمیماتی هستیم که مبتنی بر آمار، پژوهش و مطالعات جامع باشد تا بتواند جامعه را مدیریت کند.

 استقبال کمرنگ از محافل علمی و همایش‌های تخصصی عارضه‌یابی شود 

حسینی همچنین ادامه داد: نیاز داریم پژوهشی انجام و عارضه یابی شود چرا از برنامه‌ها و همایش‌های علمی ـ تخصصی چنانچه باید استقبال نمی‌شود.

وی تاکید کرد: جایگاه علم و فناوری‌های به روز حاصل شده از آن بر‌کسی پوشیده نیست اما چرا محافل علمی ما امروزه خالی از عضو شده و همایش‌های علمی با ۲۰ درصد ظرفیت پر می‌شوند؟ این موارد از جمله موضوعاتی است که می‌تواند به آسیب شناسی انجام فعالیت‌های پژوهشی منجر شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان در پایان گفت: مشخصا برای نیل و توسعه پیشرفت ناگزیر هستیم به سمت پژوهش‌ها و مطالعات عمیق علمی حرکت کنیم چرا که قدرت و استواری کشور در گرو فعالیت‌های پژوهشی است.

توجه شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان به حل مشکلات استان ‌همدان

مسعود معینی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی همدان نیز اظهار‌ داشت: در استان همدان توسعه فعالیت‌های اقتصادی و رویکرد تولید ثروت از دانش با نگاه اقتصاد دانش‌بنیان پیشروی خوبی به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه در مسیر تولید ثروت به علم دانشگاه آزاد اسلامی همدان نگاهی استانی و ملی دارد، بیان کرد: معتقد هستیم باید دانشگاه در حل نیازهای جامعه نقش‌آفرین باشد.

دهقانی‌: بخشی از اختیارات معاونت علمی به پارک‌های علم و فناوری واگذار می‌شود

این استاد دانشگاه تاکید کرد: با حضور دانشجویان و اساتید دانشگاهی در جامعه و احصا مشکلات برای حل مسائل تحقیقات و مطالعات علمی شکل می‌گیرد که این مهم از نقش‌های پررنگ کارکرد علمی دانشگاه در جامعه است.

معینی افزود: خوشبختانه فعالیت و همکاری خوبی بین بدنه علمی دانشگاه آزاد با سایر دانشگاه‌های استان و ادارت کل برقرار است که منجر به انعقاد تفاهم‌نامه‌های خوبی در زمینه‌های مختلف شده است.

وی بیان کرد: با ریل‌گذازی اتفاق افتاده برای رفع نیازهای بومی استان توسط دانشگاه‌های آزاد و با راهبردی استانداری در قالب کارگروه‌ها و ستادها انشالله در سال‌های آینده نتایج خوبی محقق خواهد شد.

خیلی از پژوهش‌های ما الزاما تسلط نمی‌آورد

حجت‌الاسلام محمدی مسئول دفتر نمایندگی رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی همدان نیز با بیان اینکه ‌علم و چیرگی تسلط به دنبال دارد و می‌تواند مسائل جامعه را حل کند، گفت: مشکلات را در جامعه اگر علم حل نکند می‌لنگد با این حال خیلی از پژوهش‌های ما الزاما تسلط نمی‌آورد چون تبدیل به فناوری نمی‌شود و خیلی از فعالیت‌های فناورانه تبدیل به صنعت نمی‌گردد از طرفی آنچه هم تبدیل به صنعت می‌شود گره گشای مشکلات نیست بنابراین باید توجه ویژه به رابطه علم و صنعت شود.

وی افزود: علم قطعا چیرگی خواهد آورد بر همین اساس است که اخلاق و آموزه های دینی پیوست آن علمی است که حل کننده باشد.

وی بیان کرد: هر علمی بخواهد به پژوهش بها ندهد قطعا در مسیر دشمن قدم برداشته و مهم ترین شاخص میزان رشد یافتگی در حوزه علم و پژوهش است.

این مقام مسئول تاکید کردی کشور ما با توجه خاص به علم و پژوهش در عرصه های زیادی به همت پژوهشگران دانشگاهی کشور از جمله اساتید کم توقع این دانشگاه توانسته در عرصه‌های خوبی راه پیدا کند و رتبه های خوبی کسب نماید.

محمدی در پایان گفت: لزوم رشد جامعه توجه به مباحث علمی و فناورانه مبتنی بر علوم تحقیقاتی پ مطالعات پژوهشی است که باید به این مهم توجه ویژه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *